Курс хімії в класах гуманітарного профілю спрямований на розкриття ролі хімії як частини загальної культури людства, на забезпечення необхідним запасом хімічних знань, що дозволяють орієнтуватися в суспільно значущих проблемах. При відборі змісту навчального матеріалу з хімії для учнів-гуманітаріїв ми реалізували ідеї гуманітаризації хімічної освіти. Хімія як частина світової культури і одна з фундаментальних наук містить в собі величезний гуманітарний потенціал, який включає світоглядне, моральне, громадянське, естетичне і розвиваюче початку, їх вміле розкриття на уроках хімії сприяє всебічному гармонійному розвитку особистості учня.
Програми з хімії для учнів гуманітарних класів також пропонують двокомпонентну структуру змісту шкільного курсу хімії, що складається з інваріантної ядра і варіативної оболонки. Інваріативне ядро змісту включає в себе основні хімічні поняття, закони, теорії, факти і методи хімічної науки, які необхідні для пояснення явищ живої і неживої природи і повинні увійти в культурний багаж кожної освіченої людини незалежно від його професійних інтересів. Варіативна частина являє собою гуманітарний компонент змісту шкільного курсу хімії для учнів класів даного профілю, в якому реалізовані принципи поліпредметної інтеграції знань, історизму, методологізації, соціалізації, екологізації, практичної значущості, відповідності інваріативному ядру змісту і необхідної достатності гуманітарного компонента.
У шкільному курсі хімії для гуманітарних класів хімічниий зміст має інтегруватися з матеріалом таких дисциплін, як література, образотворче мистецтво, музика, що підсилює вплив на емоційну сферу і пробуджує інтерес до хімічної науки.
Літературні твори, органічно пов'язані з матеріалом теми уроку хімії, вводять в світ високих почуттів, виховують здатність бачити, розуміти і цінувати прекрасне в житті, фрагменти з літературних творів несуть навчальне навантаження і розвивають творчий потенціал школярів. В ході реалізації міжпредметних зв'язків учні знайомляться з метафоричним вживанням хімічних термінів, з синонімічними рядами назв, використовуваних не тільки в навчальній і науковій літературі, а й в розмовній мові.
Знаходження міжпредметних зв'язків хімії та мистецтва сприяє підвищенню інтересу до хімічної науки у всіх груп гуманітаріїв. У шкільному курсі можна показати роль хімії у розвитку живопису, скульптури, архітектури та декоративно-прикладного мистецтва.
Школярів вчать висловлювати свої уявлення про хімічні явища засобами образотворчого мистецтва. Це розвиває художнє мислення, творчу уяву, зорову пам'ять, просторові уявлення, високе почуття форми, пропорцій і композицій, що дуже важливо для глибокого розуміння будови і властивостей речовин.
При навчанні хімії також важливо показати, що музика супроводжувала життєвий і творчий шлях вчених-хіміків; одні з них любили слухати музику, інші - грали на музичних інструментах, треті - складали музичні твори.
Крім цього, необхідно акцентувати увагу учнів-гуманітаріїв на соціально-моральних аспектах хімічної науки, «олюднювати» матеріал, що вивчається на уроці. Вивчаючи явище радіоактивності, ми знайомимо школярів з роботами М.Склодовской-Кюрі, все життя якої - подвиг, беззавітна праця в ім'я науки. При цьому особливо важливо, щоб старшокласники усвідомлювали величезне практичне значення наукового відкриття для людини і на благо людини.
Велику увага на уроках хімії слід приділяти формуванню екологічної культури. Перш за все це буде сприяти подоланню хемофобії. Необхідно, щоб учні-гуманітарії усвідомлювали, що хімію не можна вважати головною винуватицею екологічних проблем, навпаки, саме хімії належить одна з провідних функцій у вирішенні проблеми охорони навколишнього середовища.
Важливою вимогою до змісту шкільного курсу хімії стає його прикладна спрямованість, яка передбачає роз'яснення того, як знання хімічних законів і теорій, властивостей найбільш поширених речовин, володіння хімічними методами дослідження можна використовувати в повсякденному житті при вирішенні практичних завдань в побуті і на виробництві.
Як показують дослідження, особливий інтерес у хлопців викликають асоціативні, творчі завдання, виконання яких розвиває образне мислення. Тому на уроках хімії доцільно використовувати віршування, казок, загадок, кросвордів і т.д.
Xімія – наука експериментальна, тому хімічний експеримент органічно вплітається в тканину всього шкільного курсу. Підібрані досліди з урахуванням специфіки учнів профільних класів дозволяють наочно відобразити зв'язок теорії і експерименту, на практиці переконатися в дієвості законів хімічної науки і можливості наукового передбачення. Використання хімічного експерименту в навчанні і дозволяє ознайомити учнів не тільки з самими явищами, а й з методами хімічної науки. Крім того, хімічний експеримент як джерело придбання емпіричних знань служить надійним засобом перетворення знань в переконання і, отже, сприяє формуванню світогляду.
Специфіка роботи в гуманітарних класах вимагає не тільки суворого виконання всіх загально методичних вимог до проведення хімічного експерименту (наочність, безпеку для учнів і вчителя, доступність для розуміння учнями, надійність і супровідний пояснення), але і обліку пізнавальних інтересів та психофізіологічних особливостей гуманітаріїв. У зв'язку з цим можна виділити ряд вимог до відбору змісту дослідів з хімії для учнів гуманітарних класів. Досліди повинні:
- бути ефектними і сприяти формуванню інтересу до досліджуваного матеріалу;
- ілюструвати досліджуваний теоретичний матеріал, сприяти формуванню хімічних понять (наприклад, залежність швидкості реакції від різних чинників);
- моделювати процеси, що відбуваються в природі (наприклад, виділення кисню при фотосинтезі і його виявлення), або імітувати можливі наслідки екологічного лиха (наприклад, спалювання сірки при проведенні досліду «Кислотні дощі»);
- показувати практичну значимість окремих речовин, їх хімічні та фізичні властивості (наприклад, випробування середовища розчинів соку лимона, яблука, слини);
- дозволяти відтворювати хімічний експеримент на основі історичного матеріалу.
При підготовці до проведення хімічного експерименту ми враховуємо: пізнавальну значимість конкретного досвіду (які закони і теоретичні положення, основні хімічні поняття повинні бути повторені, поглиблені, розширені і застосовані в досвіді); ті практичні вміння та навички, які будуть розвиватися за допомогою досвіду; внесок досвіду в розвиток розумових здібностей учнів; реалізації яких виховних завдань може сприяти досвід. При цьому великого значення набуває спосіб подачі хімічного досвіду, що передбачає відповідний культурологічний екскурс, наприклад історичної, екологічної та практичної спрямованості. Використовуваний нами екскурс в історію дозволяє моделювати або реконструювати історичний досвід. Учитель і учні перетворюються в учасників процесу відкриття, по суті, відтворюють історичну реальність. В результаті досягається розуміння учнями того, що досягнення сучасної хімічної науки - результат тривалого історичного шляху її розвитку.
Обов'язкова частина хімічної освіти школярів - рішення хімічних задач. Специфіка хімічних задач для гуманітаріїв полягає у введенні в їх зміст гуманітарного компонента. Хімічні задачі за змістом гуманітарного компонента можна класифікувати як історико-мистецтвознавчі, екологічні, літературні, регіонального характеру, практичного характеру.
Немає коментарів:
Дописати коментар