Інтеграція хімічного змісту

    Використання на уроках хімії літературних творів та поезії, пов'язуючи їх з матеріалом теми, вводить учнів у світ високих почуттів, виховує здатність розуміти і цінувати прекрасне.
Наприклад, при вивченні властивостей алмазу можна навести уривок з повісті О. І. Купріна «Суламіф» і запропонувати учням розділити справжні і міфічні властивості алмазу.
  Для учнів, які займаються поглибленим вивченням мов, дуже важливе встановлення міжпредметних зв'язків хімії з лексикою української мови. Тому потрібно знайомити їх з метафоричним вживанням хімічних термінів, з синонімічними рядами назв, що використовуються не тільки в навчальній і науковій літературі, а й у побутовій лексиці.
Наприклад, в хімії часто використовуються метафоричні назви: «водяна баня», «олов'яна чума», «звеселяючий газ», «лисячий хвіст» і ін.
   Міжпредметні зв'язки хімії, історії та мистецтва сприяють підвищенню в учнів-гуманітаріїв інтересу до хімічної науки. Корисним є показати в шкільному курсі роль хімії у розвитку живопису, скульптури, архітектури та декоративно-прикладного мистецтва. Адже саме завдяки накопиченню знань про властивості речовин і прийомах їх обробки людині ще в давнину вдалося створити кераміку, скло, різноманітні сплави і матеріали, з яких робили не тільки побутові предмети і знаряддя праці, а й чудові речі, які прикрашали життя людей. Розкриваючи взаємозв'язки хімії та історії, важливо звернути увагу учнів на роль хімічних знань на різних етапах історії розвитку людського суспільства, показати різні сфери застосування одних і тих же речовин у різних народів і т.д.
    Наприклад, при вивченні сульфідів можна розповісти учням-гуманітаріям про кіноварі, яка була відома ще в глибоку давнину. За яскраво-червоний колір індіанці називали її «кров'ю дракона». У Древній Русі кіновар була однією з найпоширеніших мінеральних фарб: переписувачі книг малювали нею заставки. Кіновар увійшла і в історію косметики. Стародавні єгиптянки використовували її в якості рум'ян. Інки Південної Америки кіновар'ю підводили очі. Правда, робилося це один раз в житті - в день одруження. У Китаї її застосовували для надавання різним кондитерським виробам більш красивого і апетитного вигляду ...
   Велику увагу на уроках хімії слід приділяти формуванню екологічної культури учнів-гуманітаріїв. Необхідно, щоб учні-гуманітарії усвідомлювали, що хімія не є головною винуватицею екологічних проблем, адже саме їй належить одна з провідних функцій у вирішенні проблеми охорони навколишнього середовища.
   Важливою вимогою до змісту шкільного курсу хімії для учнів-гуманітаріїв повинна стати його практична спрямованість. Треба роз'яснити учням, що знання хімічних властивостей найбільш поширених речовин можна використовувати в повсякденному житті при вирішенні практичних завдань в побуті і на виробництві.

Немає коментарів:

Дописати коментар